Raus! of my eyes, WC, Karcer, Rejestracja |

Raus! Of My Eyes :
Zespół powstały po rozpadzie Szybkich Bananów. Poezja śpiewana, proza krzyczana z mocnym hardcorowym podkładem perkusyjnym.

 

 

REJESTRACJA

Absolutna czołówka Polskiej Sceny Punkowej, legenda lat 80-tych, stawiana w jednym szeregu z takimi grupami jak Siekiera, Dezerter czy Moskwa. Bezkompromisowi, autentyczni, kultowi – powracają. Panie i Panowie – Rejestracja w Uchu! Jedyny, wyjątkowy koncert w Trójmieście!

Zespół powstał w 1980 r. w Toruniu pod nazwą Rejestracja Przedpoborowa. Wraz z takimi zespołami jak: Dezerter, Moskwa, Abaddon, Siekiera należał do czołówki polskiego punk rocka. W latach 80-tych grupa była częstym gościem na festiwalu w Jarocinie. Następnie pojawiła się w filmie Pawła Karpińskiego „To Tylko Rock”. W 1986 roku został wydany składankowy album „Jak Punk To Punk”, na którym znalazły się dwa utwory Rejestracji: „Ciemność” i „Kontrola”. W 1988 roku do Niemiec emigrują perkusista Tomek Siatka i gitarzysta Tomek Murawski grupa zawiesza działalność. Pod koniec lat 90-tych ukazuje się płyta „Tribute To Rejestracja” nagrana z inicjatywy muzyków z 1125. Utwory Rejestracji śpiewają: Kelner z Deutera, Grabaż z Pidżamy Porno, Nika z Post Regimentu, Pestka ze Schizmy. W 2008 roku następuje reaktywacja grupy i rozpoczynają się działania mające na celu nagranie materiału. Owocem owych działań jest płyta „Uwolnij się” nagrana na przestrzeni lutego i marca 2009 w Black Bottle Studio w Toruniu, na której znajdują się najbardziej znane numery zespołu. Wydawca NOISE ANNOYS.

 

WC

..WC czyli Wyidealizowana Ciemnosc powstalo w Miastku w polowie 1981 roku w pierwotnym skladzie grupy znalezli sie: Jaromir „Mlody” (bas, spiew), Wieslaw „Obwies” Wojtowicz (gitara), Leszek „Dzidzius” Weiss (gitara, chorki) i Maciej „Gulasz” Kupiec (perkusja). W sierpniu 1981 mial miejsce debiut sceniczny grupy na „Rockowych Spotkaniach Mlodych – Miastko ’81″, koncert skutecznie reklamowal nekrolog – „Tego dnia i o tej godzinie umrze rock”. .. W lutym 1982 odbyl sie drugi wystep zespolu, tym razem na „Wojewodzkim Przegladzie Piosenki Mlodziezowej” w Slupsku. W maju 1982 – po koncercie z okazji majowego swieta zwyciestwa dla lokalnych wladz zespol dostal szlaban na proby w MGOK Miastko. Ulubiona piosenka lokalnych kacykow stala sie „Ballada o twoim ryju” („…wszedzie widze twego ryja…”), a proby zaczely odbywac sie w lesie i w parku na lawkach… .. W lipcu 1982 – WC na „I Muzycznym Campingu Rock Na Pojezierzu ’82″ w Brodnicy zdobywa pierwsza nagrode, final imprezy odbywa sie w Toruniu; zespol po raz pierwszy ma do czynienia z Urzedem Kontroli Publikacji i Widowisk, a pan cenzor z okresleniem „masturbacja”… .. W sierpniu 1982 w efekcie wystepu w krakowskiej Rotundzie na festiwalu „Open Rock ’82″; WC m.in. obok TZN Xenny oraz Trawnika zostaje laureatem imprezy trafiajac do Jarocina gdzie na „III Ogolnopolskim Przegladzie Muzyki Mlodej Generacji” plasuje sie na siodmym miejscu; dochodzi tam rowniez do spotkania z idolem Zbigniewem Holdysem – bohaterem utworu „Mloda Generacja”. .. Jesienia i zima 1982 WC koncertuje rowniez w innych miastach m.in. w Warszawie, Wroclawiu, Gdansku, czy na festiwalu „Punk Inwazja ’82″; nastepuje mala rotacja w skladzie – Jaromir daje sobie spokoj z gra na basie, skupiajac sie wylacznie na rykach, kwikach i krzykach, a na bas z gitary przesiada sie Wieslaw. .. M.in. w wyniku rosnacego zainteresowania mediow zespolem w lipcu 1983 WC wystepuje na „II Muzycznym Campingu Rock Na Pojezierzu ’82″ w Brodnicy – tym razem jako gosc. .. W połowie 1983 czlonkowie zespolu rozjezdzają sie po kraju w poszukiwaniu szkol i przeznaczenia, miastecka spolecznosc wraz z milicja nie dopuszcza do pozegnalnego koncertu zespolu wraz z Sedesem, Zerem i Sarajewem, WC opuszcza – choc nie na stale – Gulasz, nowym perkusista zostaje Jan T. Gawronski; maleje aktywnosc koncertowa grupy… W 1984 roku podczas proby w MGOK Miastko – w skladzie: Leszek Weiss (gitara, spiew), Wieslaw Wojtowicz (bas), Janusz T. Gawronski (saxofon, perkusja, spiew), Maciej Kupiec (perkusja), Jaromir (spiew) – WC nagrywa kasete demo nazwana pozniej „Archiwum”, przez szereg lat szeroko kolportowana w podziemiu. W lipcu tego samego roku zespol wystapil w Swinoujsciu na festiwalu „FAMA ’84″ w koncercie „Walka O Przetrwanie” (zatytulowanym od jednego z utworow grupy); w nocnym koncercie uczestnicza rowniez: T.Love Alternative, Smierc Kliniczna oraz Apogeum. .. Na poczatku 1985 roku WC konczy dzialalnosc, a poszczegolni muzycy udzielaja sie w innych formacjach m.in. Tabletki Od Bolu Glowy, Crystal Boys… .. Pod koniec 1993 zespol reaktywuje sie w skladzie: Leszek Weiss – gitara, spiew, Wieslaw Wojtowicz – bas, Jaromir – spiew, Eryk K. Bielik – gitara, Grzegorz Kedzia – perkusja… piracka wytwórnia „Fala” z Krakowa wydaje w 1991 roku dwie kasety z muzyka grupy – „Nasza Wojna” oraz „Agresja” – na ktorych repertuar sklada sie poszatkowany material z proby w MGOK Miastko z 1984. .. W kwietniu 1994 roku odbyl sie pierwszy od ponad dziewieciu lat koncert nowego WC, swiadkiem reaktywacji byl Dezerter. Czerwiec 1994 przyniosl sesje nagraniowa w studiu „Zlota Skala” (Robert Brylewski) gdzie kapela zarejestrowala material – „Wyciagajac Reke Po… Dobry Ynteres”, ktory wkrotce potem wydany zostal przez firme Silver-Ton. .. W sierpniu tego roku grupa zagrala na „FMR Jarocin ’94″ w koncercie „Lysiny i Czuby” (mala scena). .. Miesiac poznej zespol sam organizuje koncert pn. „Qrnik’94″… W wynajetym na ta okazje kurniku wspolnie z WC graja: laureat FMR Jarocin’94 Rewolucja i legenda sceny niezaleznej Guernica Y Luno. .. „Miastecka” czesc zespolu (Jaromir i Wieslaw) bierze czynny udzial w wielu przedsiewzieciach pozamuzycznych m.in. Centrum Inicjatyw Artystycznych, Komunikacja Alternatywna, Liga Anty-Prowincjonalna, a takze muzycznych organizujac wiele koncertow dla lokalnej publicznosci m.in. Kinsky, Ewa Braun, Silna Wola, Mengele. .. Pazdziernik 1996 to okazja uczczenia „15-stych urodzin WC”, co zespol odnotowuje specjalnym koncertem. Nowym perkusista zostaje Darek „Gumak” Gomulski, a z okazji jubileuszu na chwilke „za gary” wraca Jan T. Gawronski. .. Na poczatku 1997 roku WC, wsparte muzykami Rewolucji, zagralo koncert z Pidzama Porno, jak sie okazuje bedacy przez dlugi czas kolejnym „ostatnim”… a w maju wytwornia „Zlota Skala” wydala oficjalnie na kasecie „Archiwum” – material, ktory zostal zarejestrowany w MGOK Miastko w 1984. .. Grupa WC przestala istniec, a jej ex-muzycy udali sie w nieznanych kierunkach badz oddali sie uciechom zycia muzycznego na lonie innych formacji… Lechu już wczesniej podjal wspolprace z grupa Gdzie Cikwiaty…… W lutym 2005 po kilkuletnich poszukiwaniach kontaktu z zespolem wytwornia Jimmy Jazz dowiedzaiala sie, ze 2 ulice od jej siedziby od lat rezyduje na stale Jaromir. W wyniku spotkania nakladem Jimmy Jazz Records ukazal sie na CD material „Archiwum” znany z wczesniej wydanej kasety wzbogacony o nagrania koncertowe. Trzy miesiace pozniej w mysl hasla „CDN”, w Szczecinie rozpoczely sie proby nowego skladu kapeli: Skoda (gitara), Billy (perkusja), Pawel (bas) i dwoch weteranow: Jaromir (glos) i Lech (gitara). .. Pierwsza mini-trasa nowej odslony WC odbyla sie jeszce w listopadzie tego roku. Zespol odwiedzil Wroclaw, Trzebnice i Zielona Gora. .. W marcu 2006 utwor „Plakat” w wersji WC trafil na skladak „Nie ma zagrozenia jest Dezerter” (Pasazer), a dwa miesiace pozniej wlasny kawalek zespolu pt. „Puste miejsce” wydany zostal na skladance „Prowadz mnie ulico vol. 3″ (Jimmy Jazz Records) W lipcu 2006 krystalizuje się sklad kapeli, jeden z mocniejszych jakie WC kiedykolwiek wystawilo: Skoda & Leszek – gitary i wokale, Dmuchacz – bass i wokal, Billi – bebny i Jaromir – wokal… w tym zestawieniu zespol wystepuje do dzisiaj… …….. ..W okresie wrzesien-grudzien 2006 zespol zaliczyl trzy mini-trasy z Wlochatym, a takze pare samotnych podrozy pojawiajac sie m.in. w Poznaniu, Gdansku, Bielsku-Bialej, Lodzi, Krakowie, Bydgoszczy … kontynuujac koncerty takze w 2007 roku… …….. ..Obecnie grupa zarejestrowala nowy album pt. „Jurassic Punk”, ktorego premiera miala miejsce na poczatku 2008 (Jimmy Jazz Records). .. c.d.n

 

KARCER

KARCER powstał jesienią 1982 roku, w Słupsku i pierwszą próbę zagrał w Wojewódzkim Domu Kultury, jako że Słupsk wtedy i do całkiem niedawna wojewódzkim grodem było. W składzie znaleźli się :Krzysztof Żeromski, Piotrek Dudziński, Jarek Jodłowski. Na scenie zaprezentował się po raz pierwszy 8.01.83 z dwoma kawałkami na Eliminacjach do VII ogólnopolskiego Młodzieżowego (ależ zajebiste słowo…) Przeglądu Piosenki, gdzie słowami: „nieustanny przed czymś strach”, „śledzą wciąż twój strach” narobił nielada zadymy tak wśród szanownego żyri, jak i obecnych przy takich okazji esbeków, o dyrektorze ośrodka nie wspominając (to miał być dopiero początek jego przygód z zespołem).

O mały włos KARCER nie pojechał na dalsze pół- i finały, ale nie znalazł się autor teksu, i nikt kto zgodziłby się zmienić te niewinne słowa. Za trzy miesiące utwór mógł być wykonywany publicznie, bo lokalny cenzor KC postawił na nim pieczęć o następującej treści:

Okręgowy Urząd Kontroli Publikacji i Widowisk w Gdańsku, Oddział w Słupsku, tu: data, dalej sygnatura, jakiś numer, i niestaranny podpis.” Potem KARCER włóczył się po lokalnych w okręgu miejscach, to zagrzewając ustecką młodzież w zimowe ferie’83 w Domu Rybaka, wreszcie grając swój pierwszy koncert w Miastku z WC.

W kwietniu tego roku zmienił się skład zespołu. Krzysztof Ż. (git.) z Adamem Lao (bas), Wojtkiem Soboniem (dr.) i Gosią Belgrau (voc.)pokusili się o punkowo-nowo-falowe eksperymenty, czy jak tam by je zwać (fascynacja cold-wave, jakiś koncert w Warszawie i tym podobne mało znaczące szczegóły…).

Jesienią 1984, po około półtora roku eksperymentu, Krzysztof Ż. powołał KARCER, który tym razem miał wstrząsnąć Jarocinem w 1985. W nowej czwórce znaleźli się: Krzysztof Ferment Żeromski (gitara, śpiew, teksty, muzyka), Dariusz Czarny Lewandowski (śpiew i front man), Dariusz Koń Elwert (bas i krzyki w chórkach),Wojciech Soboń (perkusja i wódka z gwintu). Swobodą obyczajów KARCER zadziwił nie tylko maszynistę lokalnej kolejki wąskotorowej, mieszkańców i kaznodzieję Witaszyc (Jarocińska noclegownia dla kapel), ale całą publikę Jarocina 85 i naczelnych punk rockowych ideologów ówczesnej Polski Ludowej. Mowa tu oczywiście o Pikniku Waltera. W nagrodę za to, bo za co by innego, KARCER wystąpił w finałowym koncercie już na tzw, „dużej scenie”. Jeszcze tego samego roku posypały się inne wyjazdy poza słupskie grodzisko: RÓBREGE, koncerty w Szczecinie, Łodzi , Poznaniu, Toruniu, etc. Rok później KARCER znowu zagrał w Jarocinie, tym razem ubrany kompletnie, znalazł się wśród ZŁOTEJ DZIESIĄTKI, ale tradycyjnie nie nagrodzono go niczym, przeciwnie puszczono plotę, jakoby znalazł się tam nie fair (parówa, która to napisała w jakiejś ogólnopolskiej komunistycznej gazecinie została publicznie zbluzgana w czasie RÓBEGE jeszcze tego samego lata. Takie czasy były. Tego samego roku Klub Płytowy Razem przysięgał, że wyda KARCER na czarnej płycie. Skłamał.

Od 1987 KARCER zaczął występować w trójkę, bez Czarnego, który wyjechał do innego miasta po nauki, i po inne. Potem za perkusją zasiadł Paweł Kurczak Wirkus (który również po jakimś czasie opuścił zespół, bo odnalazł swoich niemieckich przodków, i wykorzystał to. Hej!), a karcerowym basistą po odejściu Konia ponownie został Adaś Lao, który już wcześniej basował w eksperymentach KARCERu.

W 1990 skład zespołu miał się jak nastepuje: Krzysiek Ż. -gitara, śpiew, etc. Adaś Lao – bas, Tomasz Fangrat – perkusja, Przemek Brosz – gitara, śpiew. Tak zagrali na RÓBREGE i wydali w tym samym roku taśmę ‚Turning To Dust’.

W w 1991 w gdyńskim Modern Sound z Adamem Toczko zrealizowali swoją pierwszą płytę wydaną przez Arston. Materiał miał się, jak się miał, kasy było niewiele (pożyczki…), a śpieszyć się należało, bo nazajutrz po zgraniu materiału KARCER pojechał na swój zagraniczny wojaż do Szwajcarii, zorganizowany przez warszawską KASZANĘ a wspólnie z APTEKĄ (do tej pory jedyną zagraniczną eskapadą kapeli było granie we wschodnim Berlinie, w jakimś kościelnym, ogródku; ale jaja!).

Potem już nie wiele czasu minęło, kiedy KARCER umilkł, bo pizdneło, szarpnęło i rozwiało zespół po Europie. I dobrze.

1997 Po trzech latach pogrywania po londyńskich studiach („heloł” dla Panic Studio na North Acton – chociaż i tak tego nigdy nie przeczytaja…), powstał materiał na płytę „Wschód jest pełen słońca”, wydaną na taśmie i cedziaku przez Dzidka i jego Rock’N'Rollera.

Choć wydarzenie to odbiło się bez większego echa na kulturanej mapie świata, to w Polsce płyta spotkała się z dobrym przyjęciem, czego dowodem była reedycja płyty w 2002. Przyzwoita rejestracja flagowych utworów przebudziła dawnych fanatyków, których zawsze KARCER wita na koncertach szczególnie. Przynajmniej tych, którzy przeżyli,a przynajmniej sa mobilni. Wkrótce zza perkusji wysunął się Heniek Kubała, a na jego miejscu usiadł Daniel Łukasik, Czasza, a lokalnie przez kolesi zwany Kosmą.

W 2002, w maju KARCER skończył nagrywać materiał na ostatnią jak dotąd płytę „NIC NIKOMU O NICZYM”. 16 wariackich pieśni, w wśród nich ciepła „Kołysanka”. Album wydany przez Jimmy Jazz Records.

Rok 2007 to XXV lecie KARCERa. Zwariowany koncert w słupskim SOK-u i  album „Anarchiva” z wskrzeszonymi z przeszłości pieśniami, pamiętającymi poczatki zespołu (Rozbicie 1983), nagranymi na nowo. I z „Młodością Walczącą” odśpiewaną przez….  dzieci Karcerowiczów.

Na jakiś czas zespół zasilił drugi gitarzysta Robert Robson Jankowski.

Rok 2011 nowy album „WARIACI I GENIUSZE”. 14 świeżych kompozycji.

Obecnie KARCER to kwartet  Krzysztof Żeromski -git.,voc., Adam Lao- bas, Daniel Łukasik „Czasza” – perkusja,  Robert Kowalczyk „Broda” - gitara

 

Bilety w cenie 20 / 22 zł dostępne w Klubie Ucho, Cafe Cyganeria (Gdynia, ul. 3-go Maja 27), Salonie Muzycznym PULS (Gdynia, Centrum Gemini)