Metalnoc: TRAUMA, HURRICANE, DRILLER |

TRAUMA

Jedna z najbardziej doświadczonych polskich formacji death metalowych. Zaczęła funkcjonować pod koniec lat 80. jako Thanatos. Z tego okresu pochodzą dwie taśmy demo, dzięki którym ten elbląski zespół zaczął być coraz częściej wymieniany w gronie liderów rodzimej sceny podziemnej. Wiosną 1992 roku zapadła decyzja o zmianie nazwy na Trauma, a w maju w olsztyńskim studio polskiego radia zarejestrowany zostaje materiał „Invisible Reality”. Trafia on na rynek w czerwcu 1993 roku za sprawą Loud Out rec./ Morbid Noizz prod., wywołując bardzo pozytywne reakcje, zarówno w podziemnych i oficjalnych magazynach, jak i wśród fanów. Na realizacje kolejnych pomysłów trzeba było czekać do października 1995 roku, kiedy to TRAUMA zarejestrowała w gdańskim SL studio utwory na swój debiutancki album „Comedy Is Over”. Materiał ukazał się jesienią 1996 roku nakładem Vox Mortis rec. wyłącznie na kasecie. Mimo nietuzinkowej zawartości muzycznej, wytwórnia nie zapewniła nawet elementarnej promocji i dystrybucji tego wydawnictwa. Efektem kolejnej sesji nagraniowej, odbytej w październiku 1997 roku w olsztyńskim studio Selani, był mini album „Daimonion”, który przyniósł zespołowi kontrakt z Pagan rec. Pierwszym owocem tej współpracy było wydanie CD „Daimonion”, wzbogaconego o zremasterowane utwory z „Invisible Reality”.

W międzyczasie Trauma powraca do sporej aktywności koncertowej, zaliczając wiele udanych koncertów w całym kraju. Wiosną 2000 roku zespół wchodzi do studia Hertz w Białymstoku, gdzie powstaje drugi pełnowymiarowy album TRAUMY – „Suffocated In Slumber”. Płyta trafia do sklepów pod koniec września. W tym samym czasie, również nakładem Pagan rec., ukazuje się reedycja debiutanckiego krążka „Comedy Is Over”, dostępna w nowej oprawie graficznej i po raz pierwszy w formacie CD. Płyta „Suffocated In Slumber” była przełomowym momentem w karierze zespołu. Już w marcu 2001 roku nakładem niemieckiej firmy System Shock rec. krążek ten trafił na rynek europejski. W tym samym miesiącu Trauma wyrusza na trasę wraz z Decapitated i Vader w ramach „Reign Forever World Tour”, odwiedzając największe polskie miasta. Podczas tych gorących koncertów zostaje zarejestrowany materiał na koncertowy album „Crash Test: Live”. Premiera płyty odbyła się w listopadzie tego samego roku, po raz kolejny dzięki Pagan Rec.

W styczniu 2002 roku Trauma uderza ponownie w polskich fanów na „Expression Of Horror Tour”, tym razem w towarzystwie zespołów Devilyn i Misteria. Dobra passa trwa, bo już w kwietniu zespół wyjeżdża na swoje pierwsze zagraniczne koncerty w ramach „System Shock Over Europe Tour Part Two” z Master, Krabathor i Xenomorph. Trasa obejmowała niemal całe Niemcy i Holandię, wywołując bardzo pozytywne reakcje wśród fanów. Po powrocie do kraju zespół rozpoczyna prace nad nowymi utworami. W październiku 2002 roku TRAUMA zostaje zaproszona na kolejną edycję „Thrash’em All Festival”, tym razem dzieląc scenę z Monstrosity, Vomitory, Lost Soul, Sceptic, Dissenter i Contempt. Po tych koncertach muzycy zespołu definitywnie zamykają się w sali prób, by dokończyć prace nad następcą „Suffocated In Slumber”. Z początkiem 2003 roku zespół odchodzi ze stajni Pagan rec., z którą był związany przez ostatnich pięć lat. W lutym zostaje podpisany nowy kontrakt z firmą Empire rec., a już w marcu Trauma wchodzi ponownie do białostockiego studia Hertz, by zarejestrować najnowszy album „Imperfect Like A God”. 13 marca 2004 roku Trauma bierze udział w osiemnastej edycji festiwalu Metalmania, który to tradycyjnie odbył się w katowickim Spodku. Zespół wystąpił na dużej scenie, grając u boku Soulfly, Morbid Angel, Krisium, Enslaved, Tiamat, Moonspell. W tym okresie Trauma również intensywnie promuje swój nowy album, grając sporo pojedynczych koncertów na terenie całego kraju.

Wiosną 2004 roku, dzięki francuskiej wytwórni Adipocere rec. „Imperfect Like A God”, trafia oficjalnie na rynek europejski, uzyskując bardzo dobre noty w branżowej prasie. W czerwcu Trauma wyrusza wraz z Dies Irae, Sceptic i Shadows Land na promujące „Imperfect Like A God” koncerty w ramach Empire Invasion Tour. Jesienią zespół gra ostatnie sztuki w ramach promocji „Imperfect Like A God”. Przełom roku 2004/2005 to okres świadomej bierności koncertowej zespołu. W tamtym momencie najważniejszy był proces powstawania nowej płyty. Sesja „DetermiNation” odbywa się w maju i czerwcu 2005 roku, ponownie w studio Hertz. Płyta ukazała się 25 sierpnia pod skrzydłami Empire Rec. i tak, jak poprzedni album, została dołączona do magazynu Trash’em All. Jesienią 2005 Trauma intensywnie promuje swój nowy album na sesji pojedynczych koncertów w całym kraju. W październiku w towarzystwie Dissenter Trauma rusza w prestiżową trasę z kultową amerykańską formacją Vital Remains. Frekwencja na wszystkich koncertach jest rewelacyjna. Zaraz po trasie Trauma realizuje zdjęcia do pierwszego w historii zespołu, w pełni profesjonalnego klipu do utworu „The Elegy For Doom”, pochodzącego z krążka „DetermiNation”. Twórcami tego obrazka są Piotr Majchrzak i lider zespołu Mister. Montaż wszystkich sekwencji zajął ponad pół roku, ale efekt finalny jest zaskakująco dobry. Klip został wyemitowany w różnych telewizjach m.in. popularnej amerykańskiej stacji MTV2.

Od początku 2006 roku Trauma intensywnie pracuje nad nowym materiałem, nie wychylając praktycznie nosa z sali prób. W czerwcu, tradycyjnie już w białostockim studio Hertz, zespół rejestruje podczas jednej sesji dwa materiały. Pierwszy z nich to MCD „Hamartia” z dwoma premierowymi utworami zespołu i trzema coverami. Drugi natomiast to materiał na nowy duży krążek „Neurotic Mass”. W sierpniu 2006 MCD „Hamartia” ukazuje się oficjalnie na rynku krajowym za pośrednictwem Empire Rec. W tym samym czasie amerykańska wytwórnia Unique Leader rec. wydaje poprzedni album „DetermiNation” w Stanach Zjednoczonych i w Europie. Wskutek tego posunięcia album ten spotkał się z mnóstwem pochlebnych recenzji. Jesienią 2006, u boku Vader, Azarath i Vesania, Trauma ponownie atakuje fanów serią koncertów w ramach najbardziej prestiżowej trasy w swojej karierze – Blitzkrieg 4. Są to najbardziej spektakularne koncerty, jakie było dane zagrać Traumie na przestrzeni ostatnich lat.

W roku 2007 Trauma grała sporo koncertów, promując album „Neurotic Mass”. Krążek spotkał się z wieloma pozytywnymi recenzjami zarówno od polskich, jak i zagranicznych wydawców oraz magazynów. W roku 2008 Trauma intensyfikuje swoją działalność koncertową oraz medialną. W maju wraz z Hate, Crionics, Devilish Impressions, Naumahia i Numack zespół wyrusza w kolejną trasę „Rebel Angels Tour vol. 3″. W czerwcu, lipcu i sierpniu 2008 występuje na kilku letnich festiwalach. Jesienią grupa świadomie zawiesza działalność koncertową, aby całą energię skupić na powstającym nowym programie. Sesja szóstego, dużego studyjnego albumu Traumy zatytułowanego „Archetype Of Chaos”, odbyła się w styczniu 2009 w studio HERTZ pod okiem braci Wiesławskich, którzy tradycyjnie już sprawowali pieczę nad produkcją nowych nagrań. W międzyczasie zespół jako headliner wyrusza w wiosenną trasę „Killing Assoult Tour”, która spotyka się z dużym odzewem ze strony fanów. Na wiosenna trasę zespół postanowił zaprosić mniej znane formacje z kraju. Jest to także początek inicjatywy, która ma na celu pomoc w promocji młodych, utalentowanych zespołów. W chwili obecnej grupa ukończyła pracę nad najnowszym materiałem i jest na etapie rozmów z wytwórniami, których celem jest podpisanie nowego kontraktu. W okresie wakacyjnym Trauma gości na prestiżowych europejskich festiwalach, między innymi Devil’s Stone Open Air na Litwie oraz Metal Head’s Mission na Krymie, na Ukrainie.

 

HURRICANE

Trójmiejski zespół metalowy utrzymany w stylistyce thrash/death metal, jednak otwarty również na wiele współczesnych dokonań około metalowych. Początku istnienia należy szukać w 2007 roku, kiedy to Jacek Zaorski (gitara) wraz z Kamilem Janulewiczem (gitara) stworzyli dwuosobowy zalążek kapeli. Przez pewien czas grali tylko we dwójkę. Niedługo później skład został zasilony przez Mieczysława Pawlaka (perkusja) i Michała Kołczyńskiego (bas). Kapela szybko zaczęła rozwijać skrzydła i nabierać kształtów, cały czas powstawały nowe utwory, które nabierały profesjonalnego charakteru. Po długich poszukiwaniach wokalisty do zespołu dołączył Paweł Wiśniewski, który łączy melodyjny śpiew z agresywnym wokalem. To nie jedyna zmiana w zespole, po poważnej rozmowie grupa musiała pożegnać się z Mietkiem Pawlakiem, w zamian dołączył do niej nowy perkusista Jarek Chmielewski, który świeżymi pomysłami nadał dynamiki i charakteru utworom. Rok 2009 upłynął na intensywnym koncertowaniu. Przyniósł też szereg zmian personalnych. Hurricane musiał pożegnać się z Pawłem Wiśniewskim (obecnie gra w Carnage) i Kamilem Janulewiczem (Hateseed). Do zespołu dołączył Kamil Opaliński na stanowisko wokalisty i gitarzysty. Po tych zmianach możemy zobaczyć nowe oblicze Hurricane – bardziej agresywne, a jednocześnie bardziej zaawansowane muzycznie. W 2010 roku ukazało się pierwsze nagrane własnym sumptem demo zespołu, na którym pojawiły się dwa utwory – „Assault Thorn” oraz „Embracing Darkness”. Zespół można było usłyszeć nie tylko na trójmiejskich scenach, ale i coraz częściej na wyjeździe. Rok 2012 przyniósł kolejne zmiany w składzie. Grupa rozstała się z wieloletnim basistą – Michałem Kołczyńskim, który zasilił projekt Shoot The Weakest. Tym samym jedynym pierwotnym członkiem zespołu pozostał Jacek. Band jednocześnie wyprowadził się z sali w gdyńskim porcie i zainstalował w nowej próbowni na gdańskim Przymorzu. We wrześniu do składu dołączył nowy basista – Kamil Lewandowski, znany wcześniej z gdyńskich bandów BlackBird i Nechirion. Trwają intensywne przygotowania do wypuszczenia kolejnych nagrań, które światło dzienne powinny ujrzeć jeszcze w tym roku, przynajmniej w formie kilkuutworowego EP.

DRILLER

Powstał w roku 2009 z inicjatywy braci – Wojtka (wokal, bas) i Marcina (2-gi wokal, gitara) Andrzejewskich. Początkowo miał to być projekt w klimatach rock&rollowo-metalowych w stylu Motorhead, jednak po chwili szybkie, thrashowe riffy zaczęły pojawiać się jak grzyby po deszczu. W czerwcu kiedy w szeregi Driller trafia Tomasz Dembek, próby i plany koncertowe ruszają pełną parą. W kwietniu 2010 roku Driller wszedł do studia z zamiarem realizacji pierwszego dema zespołu o wdzięcznej nazwie Hell Trucker, po nagraniu którego do składu Drillera dołączył Rafał Mołocznik jako drugi gitarzysta. W planach zespołu seria kolejnych koncertów oraz nagranie płyty longplay. Aktualnie demo dostępne jest na koncertach oraz rozsyłane po internetowych zinach, czego efektem stała się recenzja płyty na www.truecultheavymetal.com: „…they in the end have developed one of Europe’s best debut demo’s and with that in mind, Driller are sure to become Poland’s answer to the USA’s Slayer. All aboard the ‚Hell Trucker’, it’s going to be a bumpy ride”. Kapela intensywnie pracuje nad nowym materiałem na kolejny krążek oraz przygotowuje się do koncertów z nowym gitarzystą. Metal to nasze życie i hobby. Jeżeli chcesz usłyszeć jak wygląda mieszanina thrash metalu, dobrej zabawy i pasji przyjdź na koncert, kup płytę. Pozdrawiamy i do zobaczenia na koncertach.

BILETY: 25 ZŁ