Śledź Jazz w Gdyni: IRCHA |

Mikołaj Trzaska / IRCHA Clarinet Quartet

Takie instrumentarium buduje wprost unikalne brzmienie. Można powiedzieć, że „zespół brzmi niczym gigantyczne ustne harmonium, raz po raz tryskające ogniem fajerwerków, falażoletów i miazmatów”. Grupę powołał do życia Mikołaj Trzaska – wybitny gdański saksofonista i klarnecista. Oprócz niego zespół tworzą jedni z najciekawszych krajowych improwizatorów: Wacław Zimpel, Paweł Szamburski i Michał Górczyński. Repertuar to ich kompozycje oraz magiczne utwory, pochodzące z różnych środkowoeuropejskich i bliskowschodnich tradycji, które dzięki swojej otwartości oraz wspólnej historii zachowały muzykę w żywym i nienaruszonym kształcie. Wszystko to uzupełnione w bogato rozbudowane improwizacje wywodzące się z tradycji free-jazzu. W 2010 roku zespół wydał swój pierwszy album CD pod tytułem „Larks Uprising” z gościnnym udziałem wielkiej gwiazdy światowego jazzu – nowojorskim saksofonistą i klarnecistą Joe McPhee. Później współpracował również z niemieckim klarnecistą Gebhardem Ullmannem. W 2011 roku ukazał się drugi album – „Watching Edvard”, w 2012 roku zapis materiału przedstawionego podczas warszawskiego festiwalu Nowa Muzyka Żydowska – Zikaron Lefanai.

Mikołaj Trzaska

Urodzony w Gdańsku, saksofonista, klarnecista basowy, kompozytor, w latach 1988- 91 studiował sztuki piękne. Wyrósł na gruncie yassu – artystyczno-społecznego ruchu, który na przełomie lat 80. i 90. zbuntował się przeciw skostnieniu krajowego jazzowego środowiska. Wraz z Tymonem Tymańskim i grupą kilku innych wolnych od wszelkiego doktrynerstwa muzyków, zmienili oblicze polskiej muzyki jazzowej. Stał się ojcem bodaj najbardziej kreatywnego zjawiska na polskiej scenie ostatnich 20 lat. Trzaska był współzałożycielem najważniejszej formacji yassu – legendarnej Miłości oraz (wciąż aktywnego) Łoskotu. Choć impet yassu wygasł wiele lat temu, stał się czołową postacią krajowej sceny improwizowanej. Po okresie yassowym, nagrał kilka skupionych i wyciszonych płyt z braćmi Olesiami. Akompaniował także poetom – Świetlickiemu i Andruchowyczowi, tworzył projekty muzyczno-literackie z Andrzejem Stasiukiem. Dziś jest liderem, międzynarodowego tria Volumen, członkiem m.in. Bassisters Orchestra czy Shofar – wykonujacego muzykę żydowską. Przede wszystkim jednak realizuje się na gruncie radykalnego free jazzu, współpracując z tuzami światowej wolnej improwizacji m.in. z Peterem Brötzmannem, Joe McPhee, Kenem Vandermakiem, Peterem Friisem Nielsenem, Michaelem Zerangiem, Clementine Gasser i Johnem Tchikai. Nagrał okolo trzydziestu płyt.

Michał Górczyński

Urodził się w 1977 roku. Jeszcze na studiach otrzymał z zespołem Trio wyróżnienie na I Festiwalu Muzyki Folkowej Nowa Tradycja i możliwość nagrań dla Polskiego Radia. W 2003 roku ukończył klasę klarnetu w warszawskiej Akademii Muzycznej. Rok wcześniej założył wraz z absolwentami uczelni swojej, gdańskiej i bydgoskiej uczelni kameralny zespół Kwartludium. Jako wykonawca współpracuje z kompozytorami współczesnymi (m.in. Paweł Mykietyn), artystami związanymi z teatrem (m.in. Lech Jankowski, Artur Lisem i jego Teatr Plastyczny Makata), klasycznymi orkiestrami (m.in. pod dyrekcją Jacka Kasprzyka, Rudigera Bohna i Jerzego Maksymiuka), ale i muzykami ludowymi (poezje kurpiowskie na klarnet basowy, skrzypce, dudy, lirę korbową). By przybliżyć możliwości swojego instrumentu, nagrał unikalny katalog brzmień, stylów i efektów, który udostępnia zainteresowanym. Wraz z prowadzonym przez siebie zespołem Kwartludium zamawia i prawykonuje utwory młodych, obiecujących polskich kompozytorów (m.in. Aleksandra Gryka, Aleksander Kościów, Wojciech Ziemowit Zych, Adam Falkiewicz, Jan Duszyński). Kwartludium wystąpiło na wielu prestiżowych festiwalach, a w końcu 2007 roku planuje wydać płytę w oficynie DUX. Sam Górczyński nagrał już cztery albumy – z zespołami Boys Band Trio „Curvatura Grande” (2000) i Pink Freud „Zawijasy” (2000) oraz dwie impowizowane pozycje legendarnym tubistą Zdzisławem Piernikiem – „Górczyński / Piernik” (2001) i „Energa One” (2005). Właśnie jako improwizator jest ostatnio najbardziej czynny, mając na swoim koncie występy z m.in. z Mikołajem Trzaską, Peterem Kowaldem, Scannerem, Andrzejem Izdebskim, Michałem Gosem i Markiem Rogulskim. Od 1998 roku rozwija swoją koncepcję „survival-performance” opartą na ciągle rozwijanym, natchnionym Manifeście Energistycznym: jako performer, twórca programu pedagogicznego i autor publikacji.

Gebhard Ullmann

Saksofonista, klarnecista i kompozytor Gebhard Ullmann to czołowy przedstawiciel współczesnej berlińskiej sceny muzycznej, zaś jego formacja Basement Research uważana jest za jedną z najciekawszych w Europie grup grających współczesną muzykę improwizowaną. Zanim założył własny zespół, był członkiem przeszło 20 różnych formacji, w tym słynnego The Sun Ra Project, wykonującego muzykę do wierszy autorstwa Sun Ra. W 1983 roku Ullmann zamieszkał w Berlinie i od tego czasu nagrał ponad 30 albumów jako lider bądź członek rozmaitych jazzowych projektów (m.in. The New York Project Basement Research, The Cooperative Band Conference Call, BassX3). W 1995 roku powołał do życia formację Basement Research, w której początkowo współpracowały takie gwiazdy jak Ellery Eskelin, Drew Gress czy Phil Haynes.

Wacław Zimpel

Klarnecista, klarnecista basowy, kompozytor. Urodził sie 27 lipca 1983 roku. Na polskiej scenie muzycznej zadebiutował jako współtwórca jazzowej formacji EMERGENCY, poszukując własnych, oryginalnych środków wyrazu, opartych na tradycji jazzu i współczesnej muzyce klasycznej. Jego główną inspiracją jest tworczość takich artystów jak Eric Dolphy, John Coltrane, Ornette Coleman, Jimmy Giuffre, Anton Webern i Igor Strawiński. Poszukiwania muzyczne Wacława Zimpla skupiają się głównie na nowoczesnym podejściu do materiału dźwiękowego w improwizacji, wykorzystując dwudziestowieczne techniki kompozytorskie w prowadzeniu melodii i harmonii. Charakterystyczne dla jego muzyki jest również podejscie do brzmienia zespołu poprzez oryginalne zestawienia instrumentów. Wacław Zimpel występował w ramach projektow: MIKOŁAJ TRZASKA QUARTET, TRZASKA/ZIMPEL/DYS, ZIMPEL/KUSIOŁEK, CLARINET SUMMIT z Theo Jorgensmannem i braćmi Oleś. Wykonuje również kameralnie i solowo muzykę klasyczną. Jego najnowszym projektem jest trio współtworzone z kontrabasistą Wojciechem Traczykiem i perkusistą Robertem Raszem ZIMPEL/TRACZYK/RASZ.

BILETY: 30 zł (przedsprzedaż) / 40 zł (w dniu koncertu)

Dostępne w: Klub Ucho (biuro czynne pn.-pt., godz. 10:00-18:00), Kawiarnia Cyganeria (ul. 3 maja 27, Gdynia), Salon Muzyczny PULS (Centrum Gemini, Gdynia), sieć Eventim (eventim.pl – cena w sieci 33 zł, sprzedaż drogą internetową i w wybranych punktach Eventimu)

Uwaga! Sprzedaż biletów we wszystkich punktach zamykamy o godz. 15:00 w dniu koncertu, a następnie wznawiamy dopiero bezpośrednio przed imprezą – w klubie. Cena „w dniu koncertu” obowiązuje przez cały dzień – niezależnie od godziny.