Sax Club Ucho: Trzaska/Vandermark/Zimpel Reed Trio |

Ken Vandermark

Saksofonista, klarnecista. Od kilku lat, jeden z najważniejszych muzyków współczesnego światowego jazzu. Wczesny okres jego twórczości to współpraca z rockowym (czy lepiej powiedzieć – avant-rockowym) w zasadzie zespołem – The Flying Luttenbachers. Zresztą, przez całe lata 90. aktywnie włącza się w działalność różnych formacji awangardowej sceny rockowej – takich, jak Gastr del Sol czy Jima O’Rourke. Podstawową formą wypowiedzi Vandermarka pozostaje jednak jazz. W zespole The Vandermark 5 sięgał w równym stopniu do tradycji free jazzu, jak i muzyki rockowej, stapiając te dwa światy w jedną formułę, w stopniu chyba dotychczas nieznanym. Od płyty „Acoustic Machine” z muzyki tego składu wyeliminowane zostało charakterystyczne dla niej brzmienie przesterowanej gitary, które w największym stopniu odpowiadało za sonorystyczne pokrewieństwo z rockiem. Równolegle z The Vandermark 5, muzyk prowadzi trio DKV, w skład którego, oprócz niego samego, wchodzą Hamid Drake oraz Kent Kessler. Ten zespół, prezentujący akustyczne trio, ściśle nawiązuje do tradycji free jazzowej, wywodzącej się z wczesnych form free, dorzucając jednak młodzieńczą witalność. Bardziej rytmiczno-rockową postacią tria jazzowego jest jednak Spaceways Incorporated – grupa z udziałem Nate’a McBride’a i Hamida Drake’a, powstała, by przypomnieć nagrania Sun Ra. Obecnie prezentująca już własną twórczość, jednak w dalszym ciągu mająca echa rockowej witalności wywiedzionej z „przebojów” Sun Ra. Niezależnie od tych projektów, Vandermark uczestniczy w nagraniach NRG Ensemble, w którym zajął miejsce jego twórcy – Hala Russella. Czynnie włącza się również w projekty powstałe przy współudziale muzyków amerykańskich i z kontynentu europejskiego: od kilku lat jest członkiem tentetu Petera Brötzmanna, a także współprowadzi dwa amerykańsko-skandynawskie projekty: School Days oraz Territory Band. Szczególnie ten ostatni prezentuje prawdziwy melanż inspiracji – od jazzowych po przywodzące na myśl muzykę współczesną. Vandermark uczestniczy także w nagraniach AALY Trio Matsa Gustafssona. Oprócz tych zespołów, jest ponadto aktywny w różnego rodzaju okazjonalnych projektach – takich jak duety (np. z Jebem Bishopem) czy tria (np. z Joe Morrisem, Johnem McPhee, Pandelisem Karayorgisem). Gra i dotychczasowa aktywność Vandermarka spotkała się z uznaniem – w 1999 roku przyznano mu nagrodę MacArthura (stał się jej laureatem obok takich luminarzy jazzu jak Cecil Taylor czy Anthony Braxton). Ken Vandermark wielokrotnie koncertował w Polsce, m.in. z DKV Trio (2002), LKV Trio (2003), The Vandermark 5 (2004), które zaowocowało 12-płytowym boksem „Alchemia”, Bridge 61 (2005), Free Music Ensemble (2006).

 

Mikołaj Trzaska

Urodzony w Gdańsku, saksofonista, klarnecista basowy, kompozytor. W latach 1988- 91 studiował sztuki piękne. Wyrósł na gruncie yassu – artystyczno-społecznego ruchu, który na przełomie lat 80. i 90. zbuntował się przeciw skostnieniu krajowego jazzowego środowiska. Wraz z Tymonem Tymańskim i grupą kilku innych wolnych od wszelkiego doktrynerstwa muzyków, zmienili oblicze polskiej muzyki jazzowej. Stał się ojcem najbardziej kreatywnego zjawiska na polskiej scenie ostatnich 20 lat. Trzaska był współzałożycielem najważniejszej formacji yassu – legendarnej Miłości oraz (wciąż aktywnego) Łoskotu. Choć impet yassu wygasł wiele lat temu, muzyk uznawany jest za czołową postać krajowej sceny improwizowanej. Po okresie yassowym, nagrał kilka skupionych i wyciszonych płyt z braćmi Olesiami. Akompaniował także poetom – Świetlickiemu i Andruchowyczowi, tworzył projekty muzyczno-literackie z Andrzejem Stasiukiem. Dziś jest liderem międzynarodowego tria Volumen, członkiem tria Intymate Converation z Joe McPhee, tentetu Kena Vandermarka – Resonanse i Shofara – wykonującego muzykę żydowską. Przede wszystkim jednak realizuje się na gruncie radykalnego free jazzu, współpracując z tuzami światowej wolnej improwizacji, m.in. z Peterem Brötzmannem, Joe McPhee, Kenem Vandermakiem, Peterem Friisem Nielsenem, Michaelem Zerangiem, Clementine Gasser, Johnem Tchikai, Noelem Akchote. Nagrał około trzydziestu płyt.

 

Wacław Zimpel

Klarnecista, klarnecista basowy, kompozytor. Urodził się 27 lipca 1983 roku. Na polskiej scenie muzycznej zadebiutował jako współtwórca jazzowej formacji EMERGENCY, poszukując własnych, oryginalnych środków wyrazu, opartych na tradycji jazzu i współczesnej muzyce klasycznej. Jego główną inspiracją jest twórczość takich artystów jak Eric Dolphy, John Coltrane, Ornette Coleman, Jimmy Giuffre, Anton Webern i Igor Strawiński. Poszukiwania muzyczne Zimpla skupiają się głównie na nowoczesnym podejściu do materiału dźwiękowego w improwizacji, wykorzystują dwudziestowieczne techniki kompozytorskie w prowadzeniu melodii i harmonii. Charakterystyczne dla jego muzyki jest również podejście do brzmienia zespołu poprzez oryginalne zestawienia instrumentów. Wacław Zimpel występował w ramach projektów: MIKOŁAJ TRZASKA QUARTET, TRZASKA/ZIMPEL/DYS, ZIMPEL/KUSIOŁEK, CLARINET SUMMIT z Theo Jorgensmannem i braćmi Oleś. Wykonuje również kameralnie i solowo muzykę klasyczną. Jego najnowszym projektem jest trio współtworzone z kontrabasistą Wojciechem Traczykiem i perkusistą Robertem Raszem – ZIMPEL/TRACZYK/RASZ.

 

Sprzedaż biletów:

www.ticketonline.pl

oraz

Gdynia
Klub Muzyczny UCHO, ul.św.Piotra 2, tel.661-81-81 lub 661-89-73
Kawiarnia CYGANERIA, ul.3-Maja 27, tel.620-77-22
Salon Muzyczny PULS, ul.Waszyngtona 21 – Centrum Gemini

 

Pod adresem saxclub@op.pl tworzymy listę mailingową dla fanów jazzu. Czekamy na zgłoszenia