Pociąg do Miasta – Teatr Gdynia Główna: PAN KOT |

Tematem przewodnim letniego festiwalu teatralnego Teatru Gdynia Główna jest człowiek i jego podróż w głąb siebie. Czasem poważna, czasem ubrana w kostium śmiechu refleksja nad kondycją ludzką. W podróży po nietypowych zakątkach miasta towarzyszyć nam będą nietuzinkowi, wyraziści, niekiedy dziwni bohaterowie spektakli. Chcemy Państwu przedstawić interpretację przedstawień osadzonych w nowym kontekście przestrzeni nieteatralnych. Przyjdźcie i dajcie się zaskoczyć! Projekt Pociąg do Miasta jest powrotem do ważnej tradycji teatru – niepozostawania w elitarnych kręgach, tylko wychodzenia i spotykania się z odbiorcą w jego naturalnym środowisku. Dzięki temu powstaje moment żywej wymiany, bezpośredniego i pełnego emocji kontaktu człowieka z człowiekiem, który umożliwia rozpoznanie i interpretację rzeczywistości.

14  lipca (wtorek), godz. 21
PAN KOT
wg Kota w butach Angeli Carter
plac/ KLUB MUZYCZNY UCHO
ul. Św. Piotra 2

scenariusz i reżyseria: Ida Bocian
obsada: Iwo Bochat
scenografia: Kamil Domachowski
maski: Janusz Bocian

Atmosferę tego lipcowego wieczoru rozgrzeje sporą dawką humoru i szczyptą erotyzmu Figaro – Pan Kot we własnej osobie! Alternatywna, pełna erotycznej zmysłowości wersja baśni o obutym kocie, który dzięki swojemu sprytowi sprawia, że jego pan zdobywa majątek i piękną małżonkę. Wszystko jednak ma swoją cenę, a żaden kot nie jest bezinteresowny… W Uchu dominuje muzyka. A czy tym razem kot – „dumny ze swojego głosu”, również znajdzie tam swoich amatorów?

Spektakl dla widzów dorosłych

 

Pełen program:

13 lipca (poniedziałek), godz. 21

Była Żydówka, nie ma Żydówki

na podstawie powieści Mariana Pankowskiego

podwórko/ CECH RZEMIOSŁA i PRZEDSIĘBIORCZOŚCI w Gdyni

ul. 10 lutego 33 (wejście od ulicy 3 maja)

15 lipca (środa), godz. 21 

Bjóro

reżyseria: Marcin Grota

taras/ PIEROGARNIA „PIEROŻEK”

Al. Jana Pawła II 11A

16 lipca (czwartek), godz. 21

Ścianananaświat Serge’a Kribusa

ogródek/ RESTAURACJA GRECKA SANTORINI

 ul. Świętojańska 61

17 lipca (piątek), godz. 21

Epitafium dla władzy

inspirowane myślą Cesarza Ryszarda Kapuścińskiego

schody/ MUZEUM MIASTA GDYNI

 ul. Zawiszy Czarnego 1

18 lipca (sobota), godz. 21

Co się przyśniło Gregorowi, że zaspał

inspirowane Przemianą Franza Kafki

plac/ MIEJSKIE HALE TARGOWE w GDYNI

ul. Wójta Radtkego 36/40

 

19 lipca ( niedziela),  godz. 21

Orlando

na podstawie „Orlando: biografia”  Virginii Woolf

plac/ DWORZEC PKP GDYNIA GŁÓWNA

Plac Konstytucji 1

Opisy spektakli:

„Była Żydówka, nie ma Żydówki”

na podstawie powieści Mariana Pankowskiego
scenariusz: Katarzyna Fidos
reżyseria: Ewa Ignaczak
obsada: Ida Bocian, Aleksandra Kania

Parabola polsko-żydowskiego losu. Odwieczna rywalizacja w cierpiętnictwie pomiędzy Polakami i Żydami, dziś dostrzegana jedynie w szumnych debatach na temat pamięci i w patetycznych rocznicach, w czasie których ofiary są już tylko aktorami. Tytułowa ostatnia Żydówka z miasta N opowiada własne tragiczne losy. Wraca do zapomnianej przeszłości i po raz kolejny zostaje przez nią uwięziona. Spektakl grany w obcej, zamkniętej przestrzeni, w otoczeniu wysokich ścian podwórka ukazuje stan duszy głównej bohaterki.

 

„Bjóro”

scenariusz i reżyseria: Marcin Grota
obsada: Wojciech Jaworski, Agata Mieniuk, Bartłomiej Sudak

Cykl zabawnych, surrealistycznych skeczy inspirowanych realiami pracy w biurze. Sytuacje, które każdy pracujący w biurze z pewnością nie raz przeżył, pełne humoru puenty, ciągłe gry słów, dowcipne piosenki. Czy ekscentryczną przygodę w realiach biurowej pracy wśród segregatorów, spinaczy i zszywaczy uda się przenieść w plener? Jak by nie było – mocne wrażenia i salwy śmiechu gwarantowane!

 

„Ścianananaświat Serge’a Kribusa”

scenariusz i reżyseria: Ewa Ignaczak
obsada: Wojciech Jaworski

Tekst monodramu to nie codzienne konwersacje na błahe tematy, ale rozmowy, które mogą trwale zmienić jakość międzyludzkich relacji. Świat bez rozmów to świat bez bliskości, pełen nierozwiązanych konfliktów, dusznej atmosfery i destrukcyjnych gier. To spektakl o tym, że warto czasami pozwolić dojść do głosu naszemu wewnętrznemu dziecku. W rodzinnej atmosferze, z nutką śródziemnomorskiego klimatu Maurycy, dla przyjaciół Momo, zaprasza na wykład, podczas którego zabierze widzów w podróż do świata dzieciństwa – pozbawionego nudy, przewidywalnej codzienności.

 

Epitafium dla władzy

inspirowane myślą Cesarza Ryszarda Kapuścińskiego

scenariusz i reżyseria: Ewa Ignaczak
obsada: Łukasz Dobrowolski, Wojciech Jaworski, Piotr Srebrowski

Schody posłużą jako alegoria do ukazania mechanizmów władzy na wyższych i niższych szczeblach hierarchii na cesarskim dworze. Inspirowana Cesarzem – najbardziej znanym dziełem mistrza reportażu Ryszarda Kapuścińskiego – uniwersalna opowieść o mechanizmach władzy, niezwykle rzadko przenoszona na scenę, zadaje pytania, na które odpowiedzi udzielają nieliczni, a uchyla się od niej zbyt wielu. Ogromne, wielopoziomowe wyzwanie – adaptacyjne, reżyserskie, aktorskie – jak sprawdzi się w tak nietypowej przestrzeni?

Co się przyśniło Gregorowi, że zaspał

inspirowane Przemianą Franza Kafki

scenariusz i reżyseria: Ewa Ignaczak
obsada: Łukasz Dobrowolski, Karolina Gaffke, Jacek Panek, Małgorzata Polakowska

Pełen absurdu świat snu, w którym wszystko staje się możliwe i prawdopodobne. Obraz współczesnego społeczeństwa, gdzie jedno potknięcie pociąga za sobą lawinę katastrofalnych w skutkach wydarzeń. Społeczeństwa, w którym „lekka niedyspozycja”, „zawrót głowy niepozwalający wstać z łóżka” mogą zaprzepaścić całe lata rzetelnej pracy. Człowiek staje się częścią machiny systemu, bezużytecznym trybikiem, który można bez problemu zastąpić innym. Czy przestrzeń, gdzie na co dzień kwitnie handel, rządzą pieniądz, gwar i zgiełk zorganizuje działanie postaci, stanie się interpretacją i strategią, tkanką emocjonalną przedstawienia? Jakie nowe konteksty odnajdą widzowie i artyści?

 

Orlando

na podstawie „Orlando: biografia”  Virginii Woolf

adaptacja: Ida Bocian
reżyseria: Ewa Ignaczak
obsada: Ida Bocian

Opowieść o poszukiwaniu tożsamości. Czy można przeżywać to samo życie i jako kobieta i jako mężczyzna? Czy w ogóle jest jakaś różnica w odczuwaniu? Czy można istnieć, a raczej – społecznie funkcjonować, poza płcią? Czy zawsze jesteśmy postrzegani przez pryzmat płci i czy można się od tego uwarunkowania uwolnić? Zawiłe korytarze. Podróż przez labirynty płci i tożsamości wystawione na widok publiczny.

Teatr Gdynia Główna to nietypowe miejsce rozwoju twórczego, mieszczące się w podziemiach Dworca Głównego PKP. Jest to interdyscyplinarny przystanek artystyczny, realizujący trzy główne nurty działalności: artystyczną – kreację teatralną oraz organizację wydarzeń artystycznych, edukacyjno-animacyjną – projekty upowszechniające sztukę teatru oraz przygotowujące nowych odbiorców tej dziedziny oraz społeczną – działania wspierające kompetencje organizacji kulturalnych, artystów indywidualnych i nieformalnych grup twórczych w pozyskiwaniu środków finansowych, a także integrujących gdyńskie środowisko twórcze. Naszą ambicją jest ciągły i stały rozwój we współpracy z miastem, środowiskami twórczymi i odbiorcami. Naszym celem jest łączyć, a nie dzielić. Chcemy, aby Teatr Gdynia Główna był tętniącym życiem miejscem spotkań, służącym mieszkańcom i przyczyniającym się do wzrostu świadomości oraz wrażliwości kulturalnej.

 

NA WSZYSTKIE WYDARZENIA WSTĘP BEZPŁATNY

UWAGA! W PRZYPADKU ZŁYCH WARUNKÓW POGODOWYCH

SPEKTAKL ODBĘDZIE SIĘ W TEATRZE GDYNIA GŁOWNA!

 

PROJEKT FINANSOWANY PRZEZ MIASTO GDYNIA

ORGANIZATORZY: TEATR GDYNIA GŁÓWNA, FUNDACJA „KLINIKA KULTURY”

PARTNER: PKP S.A.

PARTNERZY WYDARZENIA: CECH RZEMIOSŁA I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI W GDYNI, KLUB MUZYCZNY UCHO, PIEROGARNIA „PIEROŻEK”, RESTAURACJA GRECKA SANTORINI, MUZEUM MIASTA GDYNI, MIEJSKIE HALE TARGOWE W GDYNI, PKP S.A.

PATRONAT MEDIALNY: TRÓJMIASTO.PL, RADIO GDAŃSK

 

Pociag_do_miasta_-_Pan_Kot_fot._Bogna_Kociumbas