PIDŻAMA PORNO |

Pidżama Porno powstała w grudniu 1987 roku z inicjatywy Krzysztofa Grabowskiego i Andrzeja Kozakiewicza, ówczesnych studentów poznańskiego uniwersytetu. W 1989 roku nagrała swój pierwszy materiał zatytułowany „Ulice jak stygmaty”. Równocześnie zadebiutowała na Dużej Scenie Festiwalu w Jarocinie, na Festiwalu w Sopocie i jako pierwsza polska kapela undergroundowa zagrała w Pradze. W 1990 roku Pidżama Porno nagrała w Szczecinie drugą płytę pt. „Futurista”. Zespołowi w chórkach towarzyszyła nieznana wówczas Kasia Nosowska. Album „Futurista” oficjalną premierę miał dopiero w 1996 roku.

W 1990 roku Pidżama Porno ponownie zagrała na jarocińskim festiwalu, odbyła koncertową trasę po Czechosłowacji, po czym rozpadła się. W styczniu 1995 roku grupa reaktywowała się. Wtedy też ukazał się kasetowy maxisingiel „Zamiast burzy”, który przyniósł Pidżamie wielką popularność i nowe pokolenie fanów. W 1996 roku zespół podpisał kontrakt z firmą S.P. Records. Pierwszym efektem tej współpracy był trzeci album Pidżamy – „Złodzieje Zapalniczek” (luty 1997). Piosenki z płyty: „Ezoteryczny Poznań” i „Bal u Senatora ’93″ przez wiele tygodni gościły na radiowych listach przebojów w całej Polsce. Album doczekał się entuzjastycznych recenzji w prasie, nie tylko muzycznej. Wideoklip nakręcony do utworu „Bal u Senatora ’93″ otrzymał wyróżnienie na Yach Film Festiwal ’97 jako jeden z trzech najlepszych polskich teledysków 1997 roku. Po 10 latach od premiery, „Złodzieje zapalniczek” zostali ponownie nagrani i wydani przez SP Records. 15 czerwca 1998 roku ukazała się kolejna płyta grupy zatytułowana „Styropian” – promowana kolejno utworami „Do Nieba Wzięci” (klip w reżyserii Małgorzaty i Piotra Maciejewskich) i „Gdy zostajesz u mnie na noc”. Teledysk towarzyszący drugiemu singlowi otrzymał nominację na Yach Film Festival`99 w kategorii „Najlepszy scenariusz” (Andrzej Kozakiewicz, Krzysztof Grabowski, Małgorzata Maciejewska, Piotr Maciejewski). 7 czerwca 1999 roku ukazał się krążek pt. „Ulice ja stygmaty – absolutne rarytasy”. To album, na którym znalazły się najstarsze kawałki Pidżamy, grane przez zespół jeszcze w latach 80. Grabaż i koledzy, chcąc mieć więcej czasu na przemyślenie spraw związanych z „normalnym” albumem, wpadli na pomysł zarejestrowania swych legendarnych kawałków już po „bożemu”. Trzeba pamiętać, że utwory z lat 80., które pierwotnie znalazły się na „Ulicach…”, były zapisem próby grupy nagranej na magnetofon typu „Kasprzak”. Pierwszym singlem promującym wydawnictwo był utwór „Katarzyna ma katar”.

W sierpniu 1999 roku Pidżama Porno po raz pierwszy zagrała na Festiwalu Woodstock w Żarach. W zgodnej opinii publiczności, prasy oraz samego Jurka Owsiaka był to jeden z najbardziej energetycznych momentów na Woodstock – o czym można się przekonać oglądając teledysk Pidżamy do utworu „Outsider”, który nakręcono właśnie podczas koncertu grupy w Żarach. Tam też padł rekord frekwencji na pidżamowych koncertach. Zespołu nie chciało wypuścić ze sceny ponad 200 tysięcy ludzi!

23 kwietnia 2001 roku ukazała się płyta „Marchef w butonierce”. Nad tym albumem Pidżama pracowała dwa lata. Długo, ale opłaciło się czekać, ponieważ album okazał się najlepszą płytą Pidżamy Porno. Pierwszym promującym go singlem była piosenka „Twoja generacja”. Utwór zagościł na listach przebojów prawie we wszystkich rozgłośniach radiowych. Przez długi czas był na pierwszym miejscu Listy Tygodnia w Radiostacji, jak również znalazł się na liście przebojów programu III Marka Niedźwiedzkiego. Pidżama była gościem specjalnym programu muzycznego 30 TON. Drugim singlem z tej płyty był utwór „Tom Petty spotyka Debbie Harry”. Również do tej piosenki nakręcono teledysk. Jesienią 2002 roku formacja wydała długo oczekiwaną przez fanów płytę live – „Koncertówka 1″. Nagrania z tego krążka pochodzą z XIII urodzin Pidżamy w Poznaniu z grudnia 2000 roku (większość) oraz październikowego koncertu w Proximie (mniejszość) w 2001 roku. Zawartość płyty daje znakomity przykład niepowtarzalnej atmosfery koncertów grupy. „Koncertówkę” Pidżamy pomagał promować teledysk „Bon Ton Na Ostrzu Noża”. Doskonałym uzupełnieniem emocji związanych z koncertowymi przygodami Pidżamy jest Part II „Koncertówki”, wydana jesienią 2003 roku. Ten rok to jeden z najważniejszych w historii Pidżamy – przyniósł m.in. koncert zespołu w Londynie. Pidżama zagrała również koncert w Studiu im A. Osieckiej w radiowej Trójce.

Istotnym wydarzeniem był występ podczas Punk Rock Later, na którym zagrały legendy polskiego gniewnego rocka lat 80., zaś sam Grabaż był jednym z bohaterów książki M. Lizuta oraz współpomysłodawcą koncertu PRL w Warszawie. Przy okazji tego wydarzenia wznowienia na CD doczekały się pierwsze nagrania PP z 1988 roku, z kasety „Ulice jak stygmaty”. Wielkim sukcesem okazała się także jesienna trasa koncertowa – takich tłumów na koncertach PP jeszcze nigdy nie było.

W 2004 roku Pidżama przystąpiła do intensywnych prac nad swoim najnowszym studyjnym albumem – „Bułgarskie Centrum”. 12 sierpnia w Żeleźnicy pod Piłą, w Studiu „Q” , po dwumiesięcznym maratonie Pidżama ukończyła prace nad nową płytą. Oto jak opisał pidżamowe przygody podczas sesji „Bułgarskiego…” Grabaż: „Przez ostatnie 2 miesiące przeżyliśmy deszcz, gradobicie, upał, roje much, rewizje osobiste, załamania nerwowe, onomatopeiczne paranoje i zwidy, permanentne przerwy w dostawach prądu, zerwany pasek rozrządu, zrywanie kontraktu z SP R., lawety w Toruniu, kilka tysięcy kilometrów na trasie Poznań – Piła – Żeleźnica i z powrotem, setki godzin spędzonych przy słuchaniu naszych piosenek w mniejszych i w większych fragmentach, tudzież w całości, stan krytyczny serca, rzucanie palenia (K!), leniwego kota-pieszczocha, awarie komputera, trasę Toma Horna, kilkanaście litrów grochówki generalskiej na łeb, itedes i itepes.”

Premierę nowego albumu Pidżama zaawizowała na 20 września 2004 roku, zaś na pierwszy singiel wybrano „Wirtualnych chłopców” – utwór, który wielu fanów grupy zna w wersji koncertowej. Drugim singlem z „Bułgarskiego Centrum” był utwór „Nikt tak pięknie nie mówił że się boi miłości” – jak się po latach okazało, jeden z największych hitów PP. W czerwcu grupa była jedną z gwiazd Festiwalu Rockowego w Węgorzewie. W lipcu Grabaż stał się bohaterem wakacyjnego wydania „Lampy”, do której dołączono płytę „Radio Ości”, gdzie znalazły się niepublikowane dotąd oficjalnie archiwalne nagrania grup Ręce Do Góry, Ryzyko, Lavina Cox, Pidżama Porno i Strachy Na Lachy.

W latach 2006 / 2007 zespół wydał dwa wydawnictwa DVD, oba koncertowe: „Finalista” oraz „20″. Z końcem roku 2007 Pidżama Porno bezterminowo zawiesiła swą działalność. Lata 2008-14 to już tylko historia okazjonalnych „odwieszeń” grupy.

W 2010 roku PP wystąpiła, jako główna gwiazda, na XXX Jarocin Festival. Rok później, jako headliner, zagrała na Even Horizon Fest. W łódzkiej Atlas Arenie, w obecności 10 tysięcy widzów, zespół dał swój najgorszy koncert w karierze. Wydarzenie to dokumentuje trzecie w videografii kapeli wydawnictwo DVD – „Breżniew – ujrzałem śmierć na scenie”. W 2012 roku Pidżama Porno zagrała na Festiwalu „Odjazdy”. Niestety znów jako „gwiazda”. W 2014, podczas koncertu z okazji 30-lecia scenicznej pracy Grabaża, Pidżama zagrała 5 utworów na Jarocin Festivalu. Był to ostatni koncert grupy z Julem i Dziadkiem w składzie.

Od września 2014 roku Pidżama Porno funkcjonuje jako trio w składzie: Grabaż, Kozak i Kuzyn.

 

 BILETY: 60 zł (przedsprzedaż) / 63 zł (Eventim) / 70 zł (w dniu koncertu) 

Dostępne w: Klub Ucho (biuro czynne pn.-pt., godz. 10:00-18:00, sprzedaż również w trakcie wszystkich imprez – przy wejściu do klubu), Salon Muzyczny PULS (Wójta Radtkego 47A, Gdynia, pn.-pt.: godz. 10:00-18:00; sb.: godz. 10:00-14:00), Spirit Of Rock And Roll secondhand & new clothing – Lendziona 17 (Gdańsk Wrzeszcz, pn.-pt.: 12:00-19:00, sb.: 11:00-16:00), Eventim – w sprzedaży drogą elektroniczną i w punktach stacjonarnych Eventimu, np. w gdańskich Empikach (wyszukiwarka sklepów – eventim.pl – u dołu strony, cena w sieci – 63 zł).

Cena „w dniu koncertu” obowiązuje przez cały dzień – niezależnie od godziny.

Pula biletów przeznaczonych do sprzedaży w dniu imprezy obowiązuje tylko wówczas, gdy wejściówki nie wyprzedadzą się w ramach przedsprzedaży. Sprzedaż biletów we wszystkich punktach stacjonarnych zamykamy o godz. 15:00 w dniu koncertu, a następnie wznawiamy dopiero bezpośrednio przed imprezą – w klubie.